التخطي إلى المحتوى

كتبت: كريمان فرج

استياء شديد من المواطنين يشعل مواقع التواصل الإجتماعي، جاء ذلك عقب إعلان وزير الأوقاف قراراً بإلغاء مكبرات الصوت أثناء صلاة التراويح.

حيث قامو بتفعيل هاشتاج #لا_لإلغاء_مكبرات_الصوت_ف_الصلاة وآخر #آتي_الاسلام_غريباً_وسيعود_غريباً، ليعبر عن رفضهم لهذا القرار.

وقالت إحدي الصفحات نصاً ” ايوة فعلا مكبرات الصوت في صلاة التراويح في المساجد ممكن تأذي مريض، وتمنع طلاب الثانوية العامة من المذاكرة، وممكن متخليش واحد يصحي لشغلة بدري، ممكن تبوظ الدنيا فعلا !!!بس الافراح اللي بتقعد لحد الفجر مش بتأذي حد ! القهاوي اللي صوتها بيجيب آخرالشارع يوم ما بيكون في ماتش مهم مش بتأذي حد!، المسلسلات اللي كلها رقص ومخدرات اللي بتتعمل مخصوص عشان شهر الرحمة والمغفرة مش بتأذي حد طيب المريض لو سمع صوت القرآن ممكن ربنا يشفيه دا ربنا بيقول “#فيه_شفاء_للناس” و طلاب الثانوية العامة جايز ربنا يوفقهم لو سمعوا القرآن أو قاموا صلوا التراويح اللي مش هتاخد منهم أكثر من ساعة. جايز اللي ماشي في الشارع مش بيصلي قلبه يرق ويخشع من صوت القرآن ويدخل المسجد ويصلي فعلا، لو دورتوا علي الازعاج هتلاقوا مليون حاجة بتعمل ازعاج، غير الصلاة وصوت القرأن واللحظات الحلوة اللي بنستناها من السنة للسنة عشان نطمن ونرجع لربنا”.